Doua vorbe si-un acord – Episodul 1

Posted By on Jul 8, 2016 | 0 comments


Salutari tuturor!

Pentru ca vloggingul asta este la moda, am zis sa-mi fac si eu de lucru, asadar va prezint “Doua vorbe si-un acord”.

Ce se intampla aici de fapt? Pai, in aproximativ 3 minute, in fiecare Vineri, o sa va prezint o fraza/progresie/groove/riff/chestie chitaristica cu care sa va jucati si sa o adaugati la tolba voastra cu sageti muzicale.

Astazi, o sa incep cu un riff RnB/funk care combina acordurile cu liniile de bas si care o sa va ajute in urmatoarele situatii:

  •  e o modalitate foarte buna pentru a suna mai plin si mai divers ritmic, mai ales atunci cand suntem singura chitara din formatie, sau
  • cand cantam singuri la chitara acustica si trebuie sa ne folosim de un acompaniament mai bogat care sa sustina vocea, de exemplu.

Va invit sa urmariti filmuletul si sa incercati apoi sa studiati groove-ul cu un metronom, pornind de la un tempo scazut si adaugand gradual cate 5 unitati  (de exemplu) pentru a deveni cat mai ritmici si curati in executie.

Progresia este Bm7 F#m7 Emaj (click pe fiecare acord pentru diagrame)

Este o progresie in modul Dorian (formula: 1 2 b3 4 5 6 b7) aplicat in B -> notele modului B dorian sunt B C# D E F# G# A B, astfel incat acordurile sunt deduse din treptele i v IV ale modului. Este foarte important sa stiti formula gamei majore naturale, formula modului Dorian si armonizarea unei game majore, ulterior a unui mod al gamei majore. Este destul de mult de discutat la partea teoretica, asa ca nu am sa intru in detalii pentru ca as devia de la scopul initial al rubricii.

Mie imi place foarte mult sa cant cu pana si cu degetele in acelasi timp (hybrid/chicken picking) drept urmare, mi-am “tuns” unghiile intr-o maniera care sa creeze aproximativ acelasi unghi de atac cu cel al penei -> e ca si cum as avea 4 pene, pastrand astfel textura atacului mainii drepte pe toate corzile pe care cant:

IMAG0189

Degetele 2,3 si 4 canta notele din registrul mediu si inalt, iar pana se ocupa de notele care compun linia de bas, dupa cum o sa observati in filmulet. Este bine sa constientizam aceasta distributie de sarcini – daca pot sa o numesc astfel – in asa fel incat sa devenim din ce in ce mai abili in a vizualiza posibilitatile de constructie a liniilor de bas in jurul formelor de acord cu care cantam in diverse situatii.

Mie mi-a folosit foarte mult tehnica asta, in momentul in care a trebuit sa cant cu chitara acustica si vocal si sa am sustinere ritmica si armonica deopotriva. Mai jos, am postat un filmulet in care puteti observa tehnica descrisa si explicata astazi intr-un context live:

Sper ca episodul asta sa va fie de folos si sa va inspire sa creati propriile voastre progresii combinate cu linii de bas!

Va multumesc si ne vedem vinerea viitoare 🙂

Cosmin

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *